Tannkjøttsykdom

Tannkjøttsykdom kan ramme alle, men hyppigere oppstår dette som følge av dårlig tannhelse, genetikk eller medisinbruk.

Gingivitt og Periodontitt/Pyrea

Sykdommen rammer vevet rundt tannen og begynner med «gingivitt», en betennelse i tannkjøttet forårsaket av bakteriebelegg (plakk) som brer seg under tannkjøttet. Tilstanden gir som oftest ømt-lettblødende tannkjøtt og dårlig ånde. Gingivitt er en reversibel prosess og kan behandles av tannlegen med en grundig rens i tillegg til din egen munnhygiene som er den viktigste forebyggende behandlingen. Dersom tannkjøttbetennelsen utvikler seg eller forblir ubehandlet, vil tilstanden forverrer seg og betennelsen sprer seg til det dypere støttevevet omkring tennene til en såkalt kronisk tannkjøttsykdom «periodontitt/Pyrea».

Periodontitt

Periodontitt eller Pyrea er en betennelse forårsaket av spesielle munnhulebakterier som rammer både tannkjøttet, tannens feste, fibre og omgivende kjevebeinet. Tilstanden utvikler seg langsomt, ofte uten noe symptom i starten. Periodontitt kan føre til reduksjon av tannfeste og i verste fall føre til tannløsning. Periodontitt er en irreversibel prosess, noe som kan føre til at infeksjonen kan dukke opp igjen selv etter behandling. Derfor er det viktig med årlig tannlegeundersøkelse, en systematisk behandling og oppfølging for å opprettholde gode munnhygienerutiner etter behandling.

Profesjonell rengjøring

Tranby tannlegesenter utfører profesjonell rengjøring av tennene og gir deg grundig instruksjon og opplæring i munnhygiene. Vi har moderne utstyr og spesielle instrumenter til behandling av tannkjøttsykdommer , og dermed gjenopprette din periodontale helse, samt minske risikoen for at periodontitten oppstår igjen.